2013-06-18

Stockholmsbesök + Abdellah Taïa - Frälsningsarmén

Jag sitter på tåget mot Stockholm med ett gäng kollegor. Eller egentligen inte så mycket med kollegorna - första klass innebär för min del en alldeles egen stol, frulle och gratis wi-fi. Inte så illa. Tydligen har systerbiblioteket någon gång deltagit i ett EU-projekt, åkt till Tyskland och Turkiet och annat göttigt, men på nåt vis ändå lyckats få pengar över. Alltså - Stockholmstripp som jag har lyckats prångla mig med på. Idag ska vi först ta en titt på Stadsbiblioteket (har varit där flera gånger så känns inte jätteintressant), och sedan ska jag och min kollega på lilla filialbiblioteket till PunktMedis och lära oss lite om rollspelskvällar som lässtimulerande verksamhet, något vi har planer på att försöka styra upp till höstens kulturprogram.

Anywho - hittills har det ju inte skrivits ett enda boktips i den här bloggen så tänkte att det var dags att ta tag i den biten. Det senaste jag läst är Abdellah Taïa's Frälsningsarmén. Jag tyckte den var grymt bra. Det är en självbiografisk historia, men den är berättad utifrån ett begränsat antal nedslag i författarens liv. Trots detta lyckas han på typ 150 sidor få en att komma nära honom, kanske på grund av att allt som händer är så tydligt berättat ur hans synvinkel, med fokus på hans reaktioner. Övriga karaktärer i boken kan kännas platt beskrivna, men inte på ett störande sätt - de är hela tiden bara en bakgrund till Abdellah och vad som formar honom. Handlingen utspelar sig i Marocko och Schweiz och kretsar kring förvirringen av att dras mellan en längtan efter västerländsk kultur och en rotning i marockansk tradition. Vi får följa hur Abdellah och hans syskon hanterar det eviga svartsjukedramat mellan deras föräldrar, Abdellahs dyrkande inställning till sin äldre bror, hans första relation med schweiziske Jean. Boken har kallats komma ut-roman, eller coming of age-roman, men att Abdellah Taïa är homosexuell behandlas med en befriande självklarhet, ett konstaterande matter of fact. Det finns ingen uttalad politisk agenda med boken, men Taïa gör ändå ett enormt statement som kommer ut som förste öppna marockan. Läs den. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar